AnjangMuor's Travelog

Sila maklumkan penulis jika ada post di dalam blog ini yang bercanggah dengan fatwa untuk disunting…

Uncategorized

WANG LESAP DI AKAUN BANK

Kongsikan kepada yang lain
Share

Peringatan mesra.

Daripada:
DSP Wee Bee Seng
Pegawai Penyiasat Kanan,
Ibu Pejabat Kontinjen Polis Selangor,
Jabatan Siasatan Jenayah Komersial.
(0126690324)

Tan Sri, Dato Sri, Dato, Tuan-Tuan, Puan-Puan, Che Che semua.

Perkhidmatan masyarakat dan nasihat kepada komuniti Malaysia, Pesara Polis, rakan-rakan yang mempunyai banyak simpanan di bank.

Sila sebarkan pengetahuan ini sebanyak mungkin dalam kumpulan WhatsApp untuk rakan-rakan yang lain.

Tanpa pengetahuan, anda mudah menjadi mangsa penipuan! Baca sehingga anda faham dan sampaikan pengetahuan ini kepada semua ahli keluarga tersayang anda.

Kebelakangan ini di Malaysia, ramai mangsa telah ditipu menyebabkan kerugian ratusan juta ringgit.

Pesara polis juga tidak terkecuali daripada ditipu wang persaraan mereka.

Tips untuk mengelakkan kerugian besar:

Jangan simpan banyak wang dalam akaun yang mempunyai kemudahan dalam talian, pindahkan wang anda ke akaun yang tiada kemudahan dalam talian dan tinggalkan sedikit sahaja dalam akaun dalam talian untuk perkara seperti pembayaran bil.

Suspek boleh mencuri/mengalihkan wang anda, meninggalkan baki RM1.00 kepada anda. Jadi kasihan.

Bagaimana suspek mengambil simpanan atau pencen anda tanpa anda sedari?

Kaedah 1
Akaun dalam talian anda tiba-tiba tidak boleh digunakan dan meminta anda memasukkan kata laluan baru. Laman web yang anda lawati untuk memasukkan nombor pin atau kata laluan baru sebenarnya palsu dan milik penipu. Suspek boleh melihat nombor pin atau kata laluan yang anda masukkan. Suspek akan mengeluarkan semua simpanan anda melalui pemindahan dalam talian.

Kaedah 2
Anda menerima jemputan WhatsApp untuk menghadiri majlis perkahwinan, anda klik terima atau klik tolak untuk menghadiri. Virus telah memasuki telefon anda. Suspek boleh membaca semua kandungan telefon anda. Termasuk maklumat perbankan dalam nota telefon anda.

Kaedah 3
Suspek menyamar sebagai polis di telefon anda mengatakan anda terlibat dalam aktiviti haram/ada bungkusan J&T dengan dadah atas nama anda. Minta anda memindahkan simpanan anda ke akaun lain, jika tidak wang anda akan dirampas oleh polis (AMLA) untuk siasatan. Anda takut dan memindahkan semua simpanan anda ke akaun lain yang diberikan oleh suspek. Anda telah ditipu.

Kaedah 4
Membuat anda ingin membayar/menyelesaikan dalam satu tuntutan, tetapi sebenarnya pautan atau laman web yang anda lawati adalah milik suspek. Mereka boleh melihat anda memasukkan nombor pin dan kata laluan semasa membuat pembayaran. Wang anda akan dipindahkan keluar semua.

Modus Operandi (MO) Kes Penipuan Lain:

  1. Penipuan pekerjaan sambilan
    Suspek menawarkan kerja sambilan di media sosial dan ditawarkan upah. Tetapi anda diminta membayar wang untuk mendapatkan pakej kerja. Beberapa mangsa mengalami kerugian ratusan ribu dan hanya menerima upah di bawah RM100.
  2. Penipuan pelaburan
    Pelaburan faktor syariah dan lain-lain di Facebook khususnya. Melabur RM5000 dalam masa 3 jam dan dapat RM50,000. Itu semua penipuan. Ada mangsa kerugian sehingga jutaan ringgit.
  3. Penipuan membeli dan menjual barang di media sosial
    Contoh: Anda melihat iklan kereta Vios 2015 dengan harga RM30K di mana harga pasaran RM50K. Anda telah membayar deposit dan bayaran penuh, tahniah anda hanya mendapat gambar kereta. Suspek akan hilang selepas menerima wang.
  4. Penipuan tawaran pinjaman
    Anda melihat iklan pinjaman di media sosial. Sebelum mendapatkan pinjaman, anda diminta membayar yuran guaman, yuran pemprosesan dokumen, yuran jaminan dan banyak lagi. Ada mangsa yang ingin meminjam RM100K telah ditipu dan telah membayar pendahuluan RM80K.
  5. Penipuan cinta
    Berhati-hati, anda bercinta dengan penipu di media sosial. Suspek dari luar negara mahu memberikan anda hadiah emas atau barang berharga. Suatu hari anda menerima panggilan dari Kastam (Penipu) mengatakan bahawa barang anda telah tiba di Kastam Malaysia, anda diminta membayar yuran pemprosesan dan pelbagai perkara.
  6. Menyamar sebagai rakan atau saudara
    Anda menerima panggilan telefon daripada suspek yang menyamar sebagai rakan anda dan meminta meminjam wang. Kini dengan teknologi AI, suspek boleh meniru 100% suara rakan anda. Selepas pemindahan wang, anda sedar bahawa itu bukan rakan anda.

Jika anda telah ditipu, hubungi 997 NSRC dengan segera, semoga wang anda masih boleh diperoleh semula.

Wang yang telah ditipu biasanya sukar untuk dikembalikan kerana suspek menggunakan akaun penagih dadah atau akaun keldai. Suspek akan cepat memindahkan wang anda. Terdapat juga pemilik akaun yang menjadi mangsa penipuan pinjaman yang tidak wujud. Suspek meminta kad ATM dan nombor pin jika ingin meminjam wang.

Bersikap bijak dan berwaspada😊

Daripada:
DSP Wee Bee Seng
Pegawai Penyiasat Kanan,
Ibu Pejabat Kontinjen Polis Selangor,
Jabatan Siasatan Jenayah Komersial.
(0126690324)


Nota: 16 tahun pengalaman dalam menyiasat kes penipuan di Malaysia😊

Kredit: DSP Wee Bee Seng

  • https://www anjangmuor com/2024/06/22/wang-lesap-di-akaun-bank/ (1)

anjang

Mengembara bersama GISBH di atas bumi Allah.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *